لامپ زنون لندکروز موجب آتش گرفتن خودرو شد

لامپ های زنون قوس کوتاه مانند سایر لامپ های تخلیه گاز دارای ضریب دمایی منفی هستند. آنها در ولتاژ پایین، جریان بالا، DC کار می کنند و با یک پالس ولتاژ بالا 20 تا 50 کیلو ولت شروع می شوند.

به عنوان مثال، یک لامپ زنون لندکروز 450 وات به طور معمول در 18 ولت و 25 آمپر پس از روشن شدن کار می کند. آنها همچنین ذاتاً ناپایدار هستند و مستعد پدیده‌هایی مانند نوسانات پلاسما و فرار حرارتی هستند. .

این لامپ ها از نظر ساختاری شبیه لامپ های قوس کوتاه هستند با این تفاوت که فاصله بین الکترودها در لوله شیشه ای بسیار طولانی است.

هنگامی که این لامپ ها در یک بازتابنده بیضوی نصب می شوند، اغلب برای شبیه سازی نور خورشید در فلاش های کوتاه، اغلب برای عکاسی استفاده می شوند.

کاربردهای معمولی شامل آزمایش سلول خورشیدی (با استفاده از فیلترهای نوری)، شبیه سازی خورشیدی برای آزمایش سن مواد، پردازش حرارتی سریع، بازرسی مواد و تف جوشی است.

اگرچه در خارج از روسیه و کشورهای اقماری شوروی سابق شناخته شده نیست، لامپ‌های زنون قوس بلند برای روشنایی عمومی مناطق بزرگ مانند ایستگاه‌های راه‌آهن، عرصه‌های ورزشی، عملیات معدن‌کاری و فضاهای بلند نیروگاه هسته‌ای استفاده می‌شوند.

این لامپ ها، Лампа ксеноновая ДКСТ، به معنای واقعی کلمه “لامپ زنون DKST” با وات بالا از 2 کیلو وات تا 100 کیلو وات مشخص می شوند.

لامپ ها در یک رژیم تخلیه عجیب و غریب کار می کردند که در آن پلاسما حرارتی می شد، یعنی الکترون ها به طور قابل توجهی گرمتر از خود گاز نبودند.

تحت این شرایط یک منحنی جریان-ولتاژ مثبت نشان داده شد. این به سایزهای معمولی بزرگتر مانند 5 و 10 کیلووات اجازه داد تا مستقیماً از شبکه AC با ولتاژ 110 و 220 ولت بدون بالاست کار کنند.

فقط یک جرقه زن سری برای شروع قوس لازم بود.لامپ ها حدود 30 لومن بر وات تولید می کردند که تقریباً دو برابر بازده لامپ رشته ای تنگستن است.

اما کمتر از منابع مدرن تر مانند متال هالید است. آنها مزیت نداشتن جیوه، خنک کننده هوای همرفتی، عدم خطر پارگی فشار بالا و ارائه رنگ تقریباً عالی را داشتند.